Windows MultiPoint Server е Windows Server-базирана операционна система, която използва технологията Remote Desktop Services за да реализира множество независими работни места на един компютър. Или казано по друг начин на един компютър работят множество потребители като споделят неговите ресурси. Всеки потребител има собствена мишка, клавиатура, монитор и устройство наречено терминал (тънък клиент). Този терминал разполага с портове за видео, звук, мишка и клавиатура, няколко свободни USB порта за свързване на разнообразна периферия. Връзката между тънкия клиент и сървъра се осъществява чрез USB кабел или по локална мрежа, в зависимост от портовете с които разполага и разстоянието между устройствата.
През изминалата година в различни училища в страната се направиха доста кабинети, които използват тази технология. Аз имам интереси в тази област от около 2 години и половина и съм тествал няколко различни решения. През 2012 година в училището, където работя беше изграден кабинет с два Windows MultiPoint сървъра и 13 терминала. Общо 14 места за ученици и 1 за учител. Кабинетът е обзаведен и оборудван от Стемо – Габрово с 2 компютъра HP Compaq ms6200 MultiSeat SFF PC и 13 терминала HP t200.
В следващите редове ще се опитам да обобщя предимствата и недостатъците на тази система от моя гледна точка.
1. Цена на придобиване. Фирмите, които предлагат терминални решения в България, а и по цял свят, изтъкват като най-голямо преимущество по-ниската цена. Аз обаче поисках оферти за кабинет с 15 работни места от няколко различни фирми и се оказва, че цената на работно място е приблизително една и съща. Това се получава, защото при терминалните решения има скрити цени, които ще обясня по-късно.
2. Цена на експлоатация. Терминалните решения използват много по-малко ток, защото в един кабинет работят само 2-3 компютъра, които изразходват стандартното количество електричество и множество терминали, които най-често са с консумация от около 5 вата. От наличието на по-малко компютри в кабинета веднага намалява и шумът издаван от тях, а в днешно време това е доста важно.
3. Разгръщане на оборудването. По принцип разгръщането на оборудването в компютърния кабинет би трябвало да е по-бързо и лесно, защото има само 2 компютъра. Но освен тях трябва да се разопаковат, поставят и свържат и терминалите с мониторите, мишките и клавиатурите за всичките работни места. Тънките клиенти трябва да се свържат и към сървъра, така че има доста кабели за разпъване. Ако сте избрали връзката между терминалите и сървъра да се осъществява по USB (което според мен е за предпочитане) локалната мрежа е много опростена. Трябва само да се свържат само 2 компютъра и е желателно това да стане чрез едногигабитов суич. Цената на 4 или 5 портов 1 Gigabit switch е около 50-60 лева. При мен дойде техник от Стемо да сглоби обзавеждането и да монтира оборудването, което му отне около 2 дена при условие, че му помагах за някои неща от личен интерес.
4. Операционна система. Windows MultiPoint Server 2011 е изграден на основата на Windows Server 2008 R2 SP1. За потребителите изглежда все едно работят на Windows 7. Лесно забележимите разлики са липсата на джаджи и Aero интерфейс. Опита ми сочи, че повечето потребители не усещат съществена разлика в интерфейса. Управлението и настройката на операционната система е малко по-сложно от Windows 7 и изисква по-задълбочени познания. Windows MultiPoint Server 2011 има само 64-битова версия, което може да доведе до невъзможността да работят някои по стари 32-битови програми. Не е възможно да се стартират 16-битови програми, което може да е доста голям проблем в някои случаи. Предлага се възможност всеки потребител да работи с различен езиков пакет, като има и български. Аз предпочитам компютрите в училище са с английски интерфейс за да могат учениците да учат и английски език в часовете по Информационни технологии.
5. Инсталиране и настройка. Сървърите идват с предварително инсталирана операционна система. Техникът, който инсталира цялата система прави някои допълнителни настройки спрямо вашите желания и създава потребителските акаунти. След него цялата система се предава в напълно работещ вид. Ако използвате някакви нестандартни настройки трябва да ги направите на всеки един потребителски акаунт. В моят случай това бяха 15 потребителски акаунта плюс няколко административни. Наложи ми се да поставя икони на работния плот, да стартирам всички програми, с които се работи, да настроя търсещите машини и началните страници в браузърите. Това трябва да се направи на всяко една работно място и отнема доста време. Когато имам кабинет със стандартни компютри аз инсталирам и настройвам един компютър, а след това с помощта на Symantec Ghost размножавам операционната система заедно с всички програми и настройки на останалите компютри. За мен Windows MultiPoint Server не донесе по-бърза настройка и инсталиране, а може би ми отне повече време.
6. Програми. Когато започнете да инсталирате различни програми на вашият сървър започват да изкачат и различни проблеми.
Първият проблем при мен беше с антивирусната програма. Понеже операционната система е сървърна стандартните безплатни решения като AVG Free, Panda Cloud, Avira Free и други подобни не работят. Нужна е специална сървърна антивирусна програма, която също струва пари, между 300 и 500 лева на година. Този проблем обаче може да бъде преодолян. Първоначално инсталирах Rising Antivirus Free Edition (RAV Free), но не работеше стабилно и го махнах. Инсталирах Microsoft Security Essentials, която не е предназначена за сървъри, но се инсталира и работи без проблеми. Недостатъкът е, че не можете да разчитате на никаква поддръжка от страна на производителя. Има още 1-2 безплатни антивирусни програми, които могат да работят на сървърна операционна система, но изборът е много малък.
Вторият ми проблем беше невъзможността ми да инсталирам 16-битови програми, защото Windows MultiPoint Server е 64-битова операционна система и не позволява работа на 16-битови приложения. Оказа се, че не мога да използвам Comenius Logo, както и някои други мултимедийни продукти предназначени за начален курс. Опитах различни варианти с използване на виртуални машини, но за момента нямам работещо решение за този проблем.
Друг проблем свързан с програмите беше при инсталацията на Google Chrome. Този браузър не се инсталира както всички нормални програми в папката Program files, а в C:\Users\Sudent\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Това съответно изисква отделна инсталация за всеки потребителски акаунт. На мен това ми дойде малко в повече и просто се отказах от този браузър, още повече че вече разполагах Internet Explorer, Opera и Firefox.
Не успях да стартирам и Turbo Pascal, който се използва в часовете по информатика. Решението беше да се замени продукта с Free Pascal, като така се освободих от нуждата да инсталирам кирилизатор за интегрираната среда.
При мен се наложи по средата на учебната година да обновя от Office 2010 към 2013. Инсталирах новият пакет само на 2 места и всички работни станции разполагаха с него. За разлика от това в обикновеният компютърен кабинет ми се наложи да правя инсталация на всички компютри. Обновяването на операционната система и използваните програми също е много по-бързо поради по-малкият брой компютри.
7. Използване и управление. Използването на Windows MultiPoint Server е безпроблемно за учениците и с много малко проблеми за учителите. Няколко пъти успях да натоваря процесора на сървъра, когато се използват тежки приложения като Photohsop, Illustrator и гледане на видео с висока разделителна способност и други подобни, но всичко работеше безпроблемно само с малко забавяне. При тези натоварваният оперативната памет (8 GB RAM) не се натовари повече от 80-90%. Лесно може да се установи терминална сесия към някои от компютрите чрез Remote desktop connection и да се извършат административни задачи отдалечено.
Стандартната програма за управление на сървърите и клиентите се нарича Windows MultiPoint Manager. Чрез него се настройват кой потребителски акаунт на кой терминал да се зарежда по подразбиране и паролите, изгасяне на сървърите, наблюдение на клиентите, забраняване и разрешаване на връзката с Интернет и други. Функционалностите на Windows MultiPoint Manager все още не са достатъчно развити, но със всяка нова версия стават все по-добри. За по-добър контрол върху учениците и по-голяма функционалност Стемо продават в пакет и HP Classroom Manager. Това всъщност е програмата NetSupport School, но с променено име и брандирана от Hewlett-Packard`. Тя дава много по-добри възможности за контрол и управление на клиентите, контрол на достъпа до интернет, забранени и разрешени сайтове, контрол на достъпа до принтери, клавиатури, флаш памети и други устройства, тестове, анкети, изпращане и събиране на файлове и още много други възможности. Classroom Manager или NetSupport School може да се използва и върху обикновени компютри и ще получите същата функционалност. За съжаление Classroom Manager добавя още пари за лицензи към крайната цена.
8. Обновяване и лицензи. Ако един хубав ден решите, че ще направите ъпгрейд на вашите сървъри трябва да добавите още RAM или допълнителен твърд диск само на 2 компютъра и всички потребители на кабинета ще получат тези допълнения. Обновяването е много по-евтино, защото го правите не на всички работни места. А ако някой още по-хубав ден решите, че трябва да подновите кабинета си трябва само да смените 2 сървъра без да подменяте тънките клиенти и мониторите, които могат да се използват 10 години без проблеми. През това време можете да подмените компютрите си 2-3 пъти. Така ще получите нов кабинет на много ниска цена. Необновяването на тънките клиенти обаче води до използване на по-стари технологии като USB 2.0 вместо по-бързия USB 3.0.
Училищата получават безплатно операционните системи за своите компютри, но това важи за Windows XP, 7 и 8. Закупуването на лицензите за Windows MultiPoint Server 2011 за 15 работни места е около 1200 лева и това е цена без софтуерна осигуровка. В момента вече е налична версията Windows MultiPoint Server 2012. Аз попитах колко ще ми струва обновяването до версия 2012 и отговорът беше нови 1200 лева. Това реално са парите за два нови компютъра или лаптопа. Моят съвет е да си купувате лицензите за Windows MultiPoint Server със софтуерна осигуровка. Така в началото ще платите повече пари, но по-късно няма да хвърляте пари на вятъра особено като се има предвид, че версиите на операционната система излизат през около година и половина.
9. Проблеми и аварии. Освен софтуерните проблеми може да се натъкнете и на някои хардуерни несъвместимости. Част интерактивните дъски и проектори не работят коректно на терминалите, по-нестандартната USB периферия също не се разпознава винаги коректно (MP3 плейъри, телефони и други). Понякога флаш памети се разпознават коректно и се отварят, но не могат да се копират или отварят файлове. Има проблем с правилното изваждане на флаш памети (safely remove hardware) и се налага да ги извадите принудително.
Windows MultiPoint Manager осъществява управлението на сървърите и клиентите в компютърния кабинет. Понякога обаче се случва така, че не може да се осъществи връзка с някой от сървърите и той не може да се управлява, въпреки че работи нормално. Възможно е проблемът да се отстрани с рестартирането на компютъра, но не винаги това дава резултат.
Понякога се случва някоя програма да блокира и това да доведе до блокиране на цялата операционна система. Налага се рестартиране на сървъра и съответно до рестартиране на половината работни места в кабинета ви. Много рядко се случва терминал да не може да разпознае мишката или клавиатурата включени към него. Решението е да извадите двете устройства и да размените портовете (това понякога се случва и на обикновените компютри).
Ако по някакво лошо стечение на обстоятелствата на единият от компютрите в кабинета изгори твърд диск, RAM, процесор или нещо по дънната платка се лишавате от половината работни места докато не бъде оправен проблема. Евентуалната повреда в твърд диск може да се неутрализира ако се използва RAID, но това означава допълнителни пари за още поне по един диск на сървър.
Ако повредата е по-сериозна и се изисква доставяне на хардуер извън България, което означава поне 2 седмици, Стемо ще ви предостави компютър за временно ползване докато трае ремонта. Това е много удобно решение особено ако повредата се случи в края на учебен срок.
10. Нестандартни решения. Вероятно на всеки му се е случвало някога в кабинета да влязат повече ученици от колкото работни места има. С Windows MultiPoint Server 2011 решението се нарича Split station. Какво всъщност представлява това? В Windows MultiPoint Manager определяте терминал да премине в режим Split station. Екранът се разделя на 2 части, във всяка от които може да се зареди и да работи отделен потребителски акаунт. Трябва само да добавите мишка и клавиатура свързани през USB хъб и получавате едно допълнително работно място. Работата по този начин не е много удобна, защото ширината на екрана намалява на половина, но от друга страна ученика получавана възможност за самостоятелна работа на компютър. Ако имате нужда от повече работни места повтаряте гореописаните действия многократно.
Работата с Windows MultiPoint Server може да се реализира не само чрез терминални клиенти. Възможно е под формата на терминали да се използват стари компютри или лаптопи. Възможно е да се използва дори таблет или смартфон с инсталиран на него клиент за отдалечен достъп. За съжаление тези нестандартни решения изискват доста умел компютърен администратор и директор, който е готов да финансира тези дейности…
Заключение. Преди да решите дали за вас е подходящо решение компютърен кабинет базиран на Windows MultiPoint Server 2011 намерете някое училище, където вече има изграден такъв. Отидете до училището и поговорете с хората, които работят с тази система, опитайте и вие, вижте как се справят учениците. Вземете различни мнения и след това решете какво да правите.
Аз смятам, че компютърните кабинети изградени на терминални решения са нещо добро. Имат предимства и недостатъци. Нужно им е още време да узреят за да станат наистина добри. Нужна е повече конкуренция между хардуерните производители за да станат терминалите по-евтини и с по-големи функционалности. Спокойно можете да рискувате и да обзаведете компютърен кабинет базиран на Windows MultiPoint Server. Моята препоръка за момента е кабинетите базирани на терминали да не е повече от половината от всичките ви кабинети. Тоест ако разполагате с 4 кабинета, 1 или 2 могат да са на терминални решения.
Бъдещето. Като гледам посоката в която се развит компютърните технологии вероятно до 5 или 10 години училищата ще разполагат със собствени малки компютърни центрове с от 2-3 до 10 сървъра. През деня те ще се използват да захранват чрез терминали работни места в училището. Извън работно време и през ваканциите могат да се използват за сложни изчисления, видео обработка, тримерна графика или да бъдат отдавани под наем като изчислителен ресурс.